torsdag 24 januari 2013

Något helt annat

Idag ska jag blogga om något helt annat än pyssel :)

Under 5 månader har jag gått ner 10 kilo i vikt och krympt 15,5 cm i midjan *ler*
Jag har fått hjälp av en tjej som jobbar på sjukhuset, i Hälsoteamet, just för att hjälpa människor med sina små "problem". Jag har inte träffat henne mer än kanske var fjärde vecka då vi har pratat mat och sen har hon vägt och mätt mig. Allt detta för att jag skall få bli opererad efter vad cancern ställde till det med mitt ena bröst. Doktorn vill att man ska ha rätt BMI och inte vara överviktig innan en sådan op eftersom det finns ganska mycket fett i brösten.
Det har inte varit någon lätt resa men jag har lärt mig fruktansvärt mycket om både kost och träning. Man behöver inte gå på någon superdiet och träna 2 timmar varje dag för att gå ner i vikt  :)

Jag har ätit regelbundet varje dag med mellanmål mellan varje måltid med mycket proteiner och mycket lite kolhydrater. Jag har vissa veckor skrivigt upp vad jag ätigt så jag och Marie gått igenom måltiderna för att se om jag fått för lite eller för mycket mat i mig. Och jag tror att det är detta felet många gör som vill gå ner i vikt ...... man äter för lite. Jag ska äta 100 g protein om dagen nu och det låter lite men  icke sa nicke *ler* Det är fullt tillräckligt :) Jag har inte gått ner så mycket den sista månaden, har antagligen ätit för lite, och nu ska jag väga och räkna ut hur mycket protein jag får i mig varje dag ...... detta moment är det negativa i det hela ..... att väga och skriva upp allt. Men vad gör man inte för att uppnå sin idealvikt, vilket jag når om 3 kg :)

Men kära vänner ...... det handlar ju inte bara om maten eller hur *ler* man ska ju ha ut all denna energi man stoppar i sig oxså :) I början gick jag en runda på en ½ timme varje dag men fick ont i knäna. Så jag fick fortsätta träningen på gymet och där kör jag konditionsträning  ½ och sen styrketräning  ½ ungefär 3-4 ggr i veckan. Jag går även till arbetet vilket tar ca 20 minuter.
När man tränar som jag gör får man då oxså tänka på att viktminskningen inte blir lika stor eftersom muskler väger mer än fett men då kan man mäta sig vilket jag då gjort :) Och som jag skrev innan, 15,5 mindre i midjan.

Jag följer till stor del LCHQ och GI men gör om "vanliga" recept oxså. En hel del LCHF recept är oxså bra men då tar jag bort allt fett och använde mjölk eller mager grädde.

Så nu har ni fått lite inblick i vad jag håller på med för tillfället :) och är det någon i denna stora värld som skulle vilja ha lite råd och stöd hör bara av er ...... jag hjälper till om jag kan :) ingela.larsson@telia.com

Fortsättning följer :)
Kram Ingela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar